Techniek wordt belangrijker en heeft steeds meer impact op onze werkomgeving. Dat geldt absoluut ook voor het onderwijs waar lasermachines tegenwoordig niet meer weg te denken zijn. Op scholen en universiteiten wordt de lasercutter onder andere ingezet voor prototyping en modelbouw. Of bij het ontwerpen op grafisch gebied en zelfs bij textieltoepassingen.
Lasermachines zijn uitermate geschikt voor het maken van tests en prototypes. In een mum van tijd snijden en graveren studenten hun ontwerpen uit een goedkoper proefmateriaal naar keuze. Een test is dus zo gemaakt! Verbeteringen kunnen daarna eenvoudig doorgevoerd worden en zo nodig nog eens getest worden. Als het ontwerp helemaal gefinetuned is, kan het in een kostbaarder materiaal gemaakt worden. Zo haal je met een lasermachine een waardevol leertraject in huis. Het is ideaal om de slag van 2D naar 3D te maken en zo het ruimtelijk inzicht van studenten te vergroten.
Een aanwinst voor iedere onderwijsinstelling: veelzijdig, veilig, vlot en betaalbaar. Met een BRM lasermachine vergroten studenten hun ruimtelijk inzicht. En wordt hun idee omgezet naar een echt product.
Praktijkonderwijs geven dat perfect aansluit op het bedrijfsleven. Dat is wat je wilt bereiken als onderwijsinstelling. Omdat techniek niet stilstaat, vraagt dat aanpassingsvermogen. Oud vakmanschap maakt soms plaats voor modernere technieken. Lasertechniek is daar een goed voorbeeld van.
Maar wat zijn de kosten en haal je die investering er wel uit? Natuurlijk is een lasermachine een onmiskenbare investering. Maar die investering verdient zich dubbel en dwars terug. Want een BRM lasersnijder is een laagdrempelige tool om leerlingen snel te laten produceren. De machine is op veel plekken inzetbaar. Op die manier leren studenten niet alleen uitvoerend maar ook technisch meedenken binnen opdrachten en projecten.
De snelheid is een groot pluspunt. Met bijvoorbeeld een freesmachine of een 3D-printer zijn maar een paar taken per uur uit te voeren. Een lasermachine werkt veel sneller, waardoor meer projecten aan bod komen binnen datzelfde uur. En daarbij maakt het geen verschil of het nu om een technische of creatieve opgave gaat. Een lasermachine is voor iedere opdracht een uitkomst.
Het voordeel zit ‘m niet alleen in de veelzijdigheid en snelheid. Denk ook eens aan het volgende:
Voor steeds meer onderwijsinstellingen zijn lasermachines onmisbaar. Op alle vmbo-, mbo-, en VTI-scholen die praktijkonderwijs (BWI, PIE, D&P, STEAM en STEM) aanbieden, voegen ze waarde toe. Ook op universiteiten worden ze gebruikt voor onderzoeksprojecten, testopstellingen en prototyping. Daarnaast zijn ze te vinden in FabLabs en worden er design- en kunstprojecten mee uitgevoerd. Allemaal profiteren ze van de creatieve en technische mogelijkheden.
De volgende onderwijsinstellingen zetten hun lasermachine succesvol in binnen het onderwijs. Lees hoe zij dat aanpakken en doe er je voordeel mee.
Voor Steenspil zit de toegevoegde waarde van een lasermachine in de talloze mogelijkheden. De machine lijkt misschien wel ‘gewoon’ een machine maar door z’n veelzijdigheid kan ie op zoveel manieren en voor heel verschillende studierichtingen gebruikt worden. Zo bewijst de lasermachine z’n waarde voor technische vakken maar ook bij een vak dat niet technisch is.
Zelfs een materiaal als textiel kan gegraveerd of gesneden worden. Zo worden patronen of afbeeldingen op een tas of spijkerbroek gezet. De laser zorgt voor zoveel meer creatieve mogelijkheden. Bij Steenspil vinden ze het geweldig om te zien wat studenten bedenken en welke toffe projecten er zo ontstaan. Hun lessen worden door de lasermachine vernieuwd, interessanter en uitdagender.
Bij Odisee in Gent wordt de lasermachine iedere dag gebruikt. Daarmee is ie essentieel voor de opleiding ‘Ontwerp- en productietechnologie’. De lasermachine is betaalbaar en robuust. De software is laagdrempelig waardoor studenten na een korte instructie de machine zelfstandig en veilig kunnen gebruiken. Die gebruiksvriendelijkheid is voor hen enorm belangrijk.
Jaarlijks is er de ‘maakweek’ waarin studenten een product ontwerpen en uitvoeren met de lasermachine. Dat is een belangrijk leerproces want de student kan gerust iets snijden waarvan leerkrachten eigenlijk al weten dat het niet zal werken. Want door de lage kostprijs is het niet erg dat er fouten gemaakt worden. De student maakt grote leerstappen, juist doordat het proces zo snel verloopt en er geleerd wordt van foutjes.
Het Grafisch Lyceum is razend enthousiast over hun lasermachine. Met 3D-printers waren ze al bekend. Alleen kost dat proces veel tijd. Daarom zochten ze een machine waarmee ze veel sneller producten konden maken. Toen ze lasertechnologie ontdekten, waren ze direct enthousiast over alle mogelijkheden.
Het leertraject is interessant en leerzaam. Leerlingen maken kennis met grafische software, ontwerpen hun eigen item en voeren het ook daadwerkelijk uit. Eerst platte producten en later ook in 3D uitgevoerd. Zo vergroten ze op een creatieve manier hun ruimtelijk inzicht.
Tijdens de lessen is er altijd een instructeur aanwezig waar leerlingen hun vragen aan kunnen stellen. Veiligheid is daarbij natuurlijk enorm belangrijk. BRM lasers voldoen aan het hoogste veiligheidsniveau dus veilig werken is gegarandeerd.
Als leerkracht, docent of coördinator ben je verantwoordelijk voor toponderwijs. Je houdt nieuwe technologieën in de gaten om het aanbod te verbeteren voor jouw onderwijsinstelling. Een gebruiksvriendelijke, veilige en betaalbare machine zou een uitkomst zijn.
Ontdek wat een BRM lasermachine betekent voor jouw specifieke situatie. Boek een demo zodat je met eigen ogen de mogelijkheden ziet. Of neem contact met ons op voor informatie waarmee jij het onderwijsaanbod op jouw school naar een hoger plan kunt tillen.
Ontdek welke lasermachine het beste bij je past.
Dan zie je met eigen ogen wat je met een BRM-lasermachine kunt doen.
Dan zie je met eigen ogen wat jij kunt doen met een BRM lasermachine.
We nemen binnen een werkdag contact op.