Een BRM Laser heeft 3 tandriemen die regelmatig gecontroleerd en eventueel op spanning gebracht moeten worden. Er zijn 2 Y-as riemen en 1 X-as riem. De Y-as riemen bevinden zich links en rechts naast het werkveld. De X-as riem bevindt zich op de brug, van links naar rechts en begint en eindigt bij de laserkop.
Controleer regelmatig of de riemen nog de juiste spanning hebben. Wanneer een riem te slap of te strak afgesteld is zul je merken dat je machine een minder mooi snij en graveer resultaat geeft. Ook kan de riem defect raken door een verkeerde spanning.
Zet de brug voor- of achter in de machine. Zet de laserkop helemaal naar links of naar rechts.
Draai de riem 90 graden. Kan de riem verder dan 90 graden draaien? Dan is de spanning te laag. Kan de riem minder ver dan 90 graden draaien, dan is de spanning te hoog. Doe dit voor alle riemen.
De riemen zitten met klemmetjes vast. Er zitten 2 inbusbouten verzonken in de klem. Deze kun je gebruiken om de riem strakker of losser te stellen.
Gebruik voor het stellen van de Y-as riem(en) de klemmetjes aan de voorzijde. Gebruik voor het stellen van de X-as riem het klemmetje aan de linker kant van de laserkop.
Door de inbusbouten in te draaien stel je de riem strakker, door uit te draaien stel je de riem losser. Let erop dat je beide bouten even ver in of uit moet draaien. Dit zorgt ervoor dat de spanning op de riem evenredig blijft. Als je ziet dat de band scheeftrekt zal je de bouten moeten in- en uitdraaien tot de band zelf recht staat. Dit om scheuren te voorkomen.
Draai een beetje in of uit en kijk opnieuw of de spanning nu goed is. Ga zo stapje voor stapje door totdat de riem de juiste spanning heeft. De riem heeft aan beide einden een klem, stel de riem met een van de klemmen, niet met beide klemmen.
Moet je voor het stellen van de Y-as toch het klemmetje aan de achterzijde gebruiken, gebruik dan bij de andere Y-as riem ook het achterste klemmetje. Indien je bij de ene kant voor en de andere kant achter stelt, kan de brug wat scheef komen te staan. Dit resulteert in een maatafwijking in je werk.
Kun je niet verder indraaien maar is dit wel nodig? Draai de inbusbouten van 1 klem helemaal los. Draai de bouten bovenop de klem los. Dit zorgt ervoor dat je de klem kunt openen. Doe de riem nu 1 tandje verder in de klem en draai de klem weer vast. Draai de inbusbouten weer vast om de riem te gaan stellen.
Wanneer je een volgende keer weer een extra tandje nodig hebt wordt het tijd om de band(en) te vervangen. De band is de juiste spanning kwijt waardoor je effect kunt gaan zien in je werk.
Wanneer je riem een bijvoorbeeld een tandje mist, geen rek meer heeft of op een andere manier defect is dan zul je de riem moeten vervangen. Wanneer je een Y-as riem vervangt is het verstandig om de andere Y-as riem ook te vervangen.
Haal beide klemmen los met de 2 inbusbouten. Laat de riem wel in de klemmen zitten.
Maak een van de klemmen los. Het beste haal je de riem uit de klem aan de voorzijde (Y-as) of linkerzijde (X-as). Laat de andere klem aan de riem zitten.
Indien mogelijk plak je de nieuwe riem met plakband aan het uiteinde van de oude riem. Probeer dit zo goed mogelijk vast te maken maar maak de laag plakband niet te dik.
Vervolgens kun je aan de oude riem trekken. Hou de riem zo vlak mogelijk. Hierdoor trek je de nieuwe riem mee en is deze makkelijker op de juiste plek te krijgen. Doe dit voorzichtig zodat de riemen aan elkaar blijven.
Wanneer de nieuwe band goed zichtbaar is en je kunt er goed bij kun je de riemen van elkaar loshalen. Haal het klemmetje van de oude riem en bevestig deze op de nieuwe riem. Bevestig het klemmetje aan de zijde van de riem die je net door de machine heen hebt getrokken.
Als je bij de Y-as beide banden vervangt doe je dit eerst bij de ene, dan bij de andere. Wanneer je dit gedaan hebt ga je pas verder naar de volgende stappen.
Y-as. Leg de riem plat op de balk. Hou de klem-kant tegen het plaatje aan waar de klem in bevestigd wordt. Aan de voorzijde leg je de riem tegen het plaatje aan waar je de klem aan de voorkant gaat bevestigen. Trek de riem een klein beetje strak met de hand. Hou het tandje vast die net tegen het plaatje aan komt. Knip de riem hier af.
X-as. Leg de riem plat op de balk. Hou de klem-kant tegen het plaatje aan de linker kant van de kop waar de klem in bevestigd wordt. Aan de rechter kan van de kop leg je de riem tegen de kop aan. Trek de riem een klein beetje strak met de hand. Hou het tandje vast die net tegen het plaatje aan komt. Knip de riem hier af.
Wanneer je de riem op lengte hebt dan pak je de afgeknipte kant van de riem vast. De tweede klem zet je op de riem, bij het derde tandje vanaf het begin van de riem. De riem steekt dus een beetje door de klem heen. Bevestig de klem.
Monteer nu de kant van de riem waar je als eerste de klem op hebt bevestigd. Op de Y-as is dit aan de achterkant, op de X-as is dit aan de linkerkant van de kop. Laat ongeveer een centimeter ruimte tussen de klem en de bevestigingsplaat. Draai de klem dus niet tegen de bevestigingsplaat aan! Bij een open-bed lasermachine (portaal) laat je ongeveer 1.5 centimeter ruimte.
Wanneer de klem goed gemonteerd is schuif je de brug helemaal naar achter (Y-as) of de kop helemaal naar links (X-as).
Duw de klem die nog niet vast is nu naar het bevestigingspunt. Er komt nu spanning op de riem en je kunt de klem vastzetten met de twee inbusbouten. Omdat je de brug naar achter hebt gezet en/of de laserkop naar links, geven deze tegendruk waardoor je de klem makkelijk kunt bevestigen zonder dat je de brug/ kop wegduwt.
Draai de inbusbouten elk een halve slag, totdat je de juiste spanning hebt.
Als je er niet uit komt of dit graag door een monteur wil laten doen dan ontvangen we graag een ticket zodat we je verder kunnen helpen.
Ontdek welke lasermachine het beste bij je past.
Dan zie je met eigen ogen wat je met een BRM-lasermachine kunt doen.
Dan zie je met eigen ogen wat jij kunt doen met een BRM lasermachine.
We nemen binnen een werkdag contact op.