Download brochure
Ga
Pijltje naar rechts wit
In de jaren 50 werd Brakels Stofferingen opgericht door de grootvader van de huidige eigenaren Richard en Louis Brakels. Met hun 15-koppige team stofferen ze compleet nieuwe projecten voor interieurbouwers maar vernieuwen ze ook geliefd meubilair van particulieren.

Doordat ze steeds meer vraag kregen naar akoestische panelen ontstond Brakels Acoustic Solutions. Ze leveren akoestische oplossingen die naadloos aansluiten bij ieder interieur.

Van een bedrijf als Brakels vind je niet snel een tweede. Er zijn een paar grote stoffeerbedrijven in Nederland maar de combinatie met akoestiek is er eigenlijk niet. Een deskundig team en een werkplek voorzien van moderne apparatuur zorgen ervoor dat opdrachten perfect worden afgeleverd. Want de derde generatie zet met plezier en liefde voort wat door hun voorgangers is ingezet.

Veel minder kans op fouten.

We spreken Louis Brakels, eigenaar van Brakels Acoustic Solutions. Vanaf z’n computer werkt hij alles uit voor de werkplaats. Zo deelt hij bijvoorbeeld het totaal op in onderdelen met markeringen die nodig zijn om er een geheel van te maken. ‘Dan weet ik uiteindelijk heel zeker dat ik alles heb. Niets gaat per ongeluk dubbel en er worden geen linkerdelen geknipt die eigenlijk rechtsom hadden gemoeten.’ De operators leggen de stof in de machine, kiezen het juiste bestand en er kan direct gesneden worden. Waar ze voorheen werkten met mallen die afgetekend werden op de stof die daarna geknipt werd, kunnen ze die stap nu overslaan.

Sneller werken.

Daarnaast verloopt het werkproces veel sneller. Alleen al aan instructie en uitleg is er veel minder tijd nodig omdat ze alles compleet klaar kunnen zetten in snijbestanden. Tijdens een grote opdracht, waarbij vijf lappen per keer gesneden werden, deed de machine daar maar 47 seconden over. ‘Zo snel kan niemand vijf lappen aftekenen. En dan moet het ook nog eens geknipt worden.’ Met de hand zou dat zo’n 4 minuten tijd kosten dus in dit geval werkten ze minstens vijf keer sneller.

Een groot voordeel.

Toch is tijdswinst voor Louis minder belangrijk. ‘Een op maat gemaakte bank moet gewoon helemaal kloppen en dan maakt een paar uur meer of minder voor ons niet uit.’ De nauwkeurigheid is het allergrootste voordeel. Die komt ook goed van pas bij ingewikkelde ontwerpen. ‘Soms is een opdracht zo gedetailleerd dat je het uit de hand niet kunt knippen. De laser kan dat wel.’

"Bij BRM doen ze wat ze zeggen: bellen en het wordt geregeld."

De meerwaarde is duidelijk.

Door te zoeken op internet kwam Louis uit bij BRM Lasers. Met zijn broer Richard kwam hij de mogelijkheden bekijken. ‘Nog geen 100 meter op weg naar huis wisten we al dat we een BRM-laser zouden gaan kopen. Het was gewoon heel snel duidelijk dat ie voor ons echt een meerwaarde heeft.’

Na aankoop was er al contact. Er was iets met de geleiderail waar de kabels in zitten. Helaas was er niet meteen een vrije plek in de planning voor de monteur. Toch werd er snel tijd vrijgemaakt en kon het vlot verholpen worden.

Eerder. Moeten. Kopen.

Deze drie woorden komen bij Louis op als hij hun BRM-laser moet omschrijven. Achteraf werkte hij al jaren met mallen van een meubelfabriek waarvan hij wist dat ze met een laser uitgesneden waren. Maar Louis dacht dat een lasermachine alleen iets was voor heel grote bedrijven. Toen hij zich erin verdiepte bleek het voor hen, ook qua kosten, interessant te zijn. ‘Die investering valt eigenlijk heel erg mee. Als ik dat had geweten, had ik ‘m jaren eerder gekocht.’

No items found.