Steenspil is een vmbo-opleiding in Halsteren. Zij zien door de extensieve mogelijkheden van lasertechniek bij het lesgeven kans om aan de lessen voor hun leerlingen nog meer uitdaging toe te voegen. Ad Wijmans is docent bouwkunde aan Steenspil, een vmbo-school. Zij kochten een BRM 6090 met 100 Watt vermogen. Hij geeft aan dat het hem voor de leerlingen heel boeiend leek als ze ook iets van een groter formaat zouden kunnen maken. Vandaar dat hij voor deze machine koos met dit vermogen waarmee ook wat dikkere houten platen gesneden kunnen worden. De aanschafprijs scheelde niet heel veel met die van een machine met een geringer formaat. Reden genoeg om de BRM 6090 aan te schaffen.
Samen met een paar collega’s, die zelf ook met het apparaat aan de slag gaan, volgde Ad Wijmans de verdiepende training die VROTECH bij Steenspil op locatie gaf. De voornaamste reden om die cursus te doen waren de vele mogelijkheden die de laser biedt. Dan is het wel heel fijn dat je van een professional van alles hoort over alle verscheidene materialen die ermee te bewerken zijn. Daarnaast werden er een aantal verschillende technische opties uitgelegd. Leren hoe zij beter konden werken met de lasermachine was voor hen meer dan voldoende aanleiding om die training essentieel te noemen.
Voor de start van de gebruikerstraining had Ad Wijmans de laser zich al zo goed mogelijk eigen gemaakt door van alles te proberen. Door de handige tips en doordat de cursusleider iedereen ook zelf veel liet doen, was de cursus echt praktisch. Dat was voor degenen die nog niet eerder aan een lasermachine stonden wel heel prettig. Er werd wat over de theorie uitgelegd en ook kon iedereen de machine zelf instellen. Naast het laten zien wat zij wilden maken, kregen ze de vraag waarom ze kozen voor die specifieke aanpak. Ook leerden ze hoe ze meerdere exact dezelfde items kunnen maken. Superhandig! De uitdagingen die Wijmans eerder al tegen was gekomen kon hij natuurlijk ook inbrengen tijdens de cursus. Van de trainer leerde hij hoe het wel werkte en waarom het voorheen nog niet lukte. Een echte praktische training was het.
De toegevoegde waarde van de lasermachine zit hem volgens Ad Wijmans in de vele mogelijkheden die de machine biedt qua techniek en verzorgen. Door lasertechnologie wordt dat nog interessanter en vernieuwender. Op zich is de laser ‘gewoon’ een machine maar de talloze toepassingsmogelijkheden kunnen op zoveel vlakken ingezet worden dat ook een vak als verzorging er iets mee kan. Bijvoorbeeld bij het inrichten van een huis of andere ruimte. Dan kan meubilair op schaal uitgesneden worden met de machine. Voor zijn eigen vak denkt hij aan een opdracht waarbij leerlingen een lamp tekenen in software.
Die onderdelen kunnen dan uitgesneden worden met de machine zodat het als een technisch item vervaardigd wordt. Zelfs textiel is te snijden of te graveren. Daarmee krijg je de mogelijkheid om zelfs een patroon of afbeelding op een tas of jeans te zetten. Die enorme veelzijdigheid zorgt voor inzetbaarheid binnen zoveel verschillende richtingen. Door het apparaat wordt extra veel gevraagd op het gebied van creativiteit. Dat kan het item gewoonweg bepalen. Zij vonden het geweldig om de jeugd aan het denken te krijgen en met input te komen. Op die manier ontstaan heel toffe projectjes.
Ontdek welke lasermachine het beste bij je past.
Dan zie je met eigen ogen wat je met een BRM-lasermachine kunt doen.
Dan zie je met eigen ogen wat jij kunt doen met een BRM lasermachine.
We nemen binnen een werkdag contact op.